welcome

Thursday, February 12

Kisah winter break part 6

Assalamualaikum, haa rindu dahh? Dah seharian semalaman tak taip cerita, hehe maaf byk tido pula, maklumlah first time dpt tempat yg boleh tido dgn nyaman dan ada pulak wifi kan, maklumlah zaman gen y mmg anti sosial sikit, huhu
Skrg nie dlm bas nak ke cordova. So lets me tell u about some stories in seville. Lets goo
Semalam sampai di stesen bas kat seville dah ukul 8.30 mlm, so amik teksi dari stesen bas ke apartment utk km menginap sepanjangdi seville nie. Sampai sana sudah pukul 9. Ustaz tnya nk berjalan tak mlm nie? Km pun semua nak, haha maklumlah kaki jalan semuanya nie, haha pastu lepas solat dan siapkan diri km terus keLuar untuk berjalan di sekitar bandar, bandar dikenali old city lama.km berjalan sampai ke kawasan alcazar, gereja dan torre de oro. Hanya tiga tempat ini saja yg meninggalkan tinggalan sejarah islam. Ustaz cerita, alcazar ini dibina pada zaman islam dahulu dan gereja ini juga tetapi skrg teah menjadi milik awam sebagai historical places , begitu jugak dgn torrede oro. Torre de oro ini adalah menara tinjauan yg berada dipinggir sungai , sungai yg namanya dalam bahasa arab adalah wadi khabir. Dari aungai ini memisahkan dua tempat yg km duduk semalam adalah old city dan seberang sana dikenali sbg triana. Nak tahu sejarah seville tak?
Begini, selepas kerajaan umayyah jatuh, seville telah memerintah sendiri di bawah kerajah taifah, lepas itu diambil alih oleh morocobiyyan dan akhir sekali kerajaan murabitun. Kerajaan murabitun amatlah syahid pemerintahannya, dia lebih kepada individu, dan sesiapa yg duduk di dalam seville perlu menganut agama islam jika tidak mereka harus keluar ke negeri lain. Apa yg menyedihkan adalah, seville dijatuhkan oleh org islam sendiri, dengan cara, granada berkomplot dengan kerajaan castel dan mengalahkan seville, sedih kan? Apabila saudara islam kita yg buat macam tu. Lepas tu , mulalah penguasaan kristian di seville dan pengambilalihan semua milik islam diubah suai kepada kehidupan kristian.
Lepas tu, km kembali ke bilik masing2. Km masak sedikit nasi utk breakfast esok sebelum tido. Aku dah tertido dulu smlm, akibat terlalu penat mungkin, huhu kaki cramp habis. Huhu
Apa yg best kat spain adalah subuh pada musim sejuk adalah pukul 7 pg, haha heaven ya hanya Allah yg tahu. Seronokkan? Haha tp td bangun rasa lmbt sangat dah sbb dah terbiasa subuh awal di mesir, hehe 
Km mula bersihkan diri dan masak sedikit sarapan. Kemudian , km keluar berjalan di kota lama untuk lihat pemandangan di waktu siang pulak. Mmg sgt cantik dan bersih. Sedikit modern tp masih mengekalkan ciri2 lama kota itu sendiri. Ramai org berpusu-pusu pergi ke tempat kerja dan sekolah, dan km pulak mencuci mata melihat keindahan pagi terakhir di sini. 
Semasa bersiar-siar, syahidah dan faiqah telah ditahan polis dan passport mereka di check. Aku dan nadzirah sgt takut lalu km pulang dahulu ke bilik. Polis tu cuma check passport dan selepas 10 minit kemudian mereka diberi balik passport, mungkin sbb km berhijab kot, mereka menahan km. hmm paronoid sungguh org spain ini, padahal mereka pernah merima islam pada suatu ketika dahulu tapi kini, islam tu hanya sejarah yg mereka benci.
Pukul 10 pg km check out dari apatment dan mengambil teksi ke stesen bas untuk menyimpan bagasi di sana. Setelah itu , km pergi melusuri jalan di pinggir sungai semalam. Sgt cantik dan bersih, dan kawanpsan sepanjang sungai ini dijadikan kawasan tempat rekreasi bagi kawasan penduduk tempatan.
Selepas itu, km menaiki menara terre de oro untuk melihat kawasan di sekitar bandar seville, sgt cantik pandangan dari atas, setelah itu , km menaiki bot pulak untuk melihat pemandangan di sepanjang sungai ini, seorang hanya lah 15 euro. Aipp jgn convert duit tu! Haha bila convert terbayang jugak duit itu melayang, huhu
Lepas tu pergi tempat yg sgt km nk pergi , iaitu plaza de espana. Yeayy tempat yg mana dibina pada tahun 1850 oleh kerajaan kerana mengadakan satu carnival untuk semua orang dan dijemput jugak negara luar seperti amerika. Lepas acara itu, kawasan ini dijadikan ytempat pemerintahan negeri ini, kemudian sekarang dijadikan tepat tarikan pelancong. Di sini terdapat beberapa aktivit menarik yg boleh dijadikan sebagai riadah, seperti menaiki kuda, mendayung sampan dan meunggang basikal. Km memilih untuk menunggang basikal, basikal yg boleh dinaiki oleh 6 orang, haha thats crazy! Bawa macam org tak betul, gelak dan macam2 lagi, haha menarik dan rasa seronok sgt.
Lepas tu, km kembali ke stesen bas untuk mengambil bagasi dan seterusnya menaiki bas untuk ke cordova. Semasa menunggu bas, aku ke tandas, dan berjumpa dgn org lain di hadapan tandas,. Tandas masih dalam pembersihan so takboleh guna lagi, aku kembali ke group dan turun ke stesn bas, kerana time tu dah pukul 3.20 dan bas akan bertolak dalm masa 10 minit lagi. Aku kembali semua ke tandas bersama ain, dan aku berjumpa lagi orang yg td, dia bertanya kepada aku.
Ms plummer : haii we meet again. Why are u wearing this ? (Sambil tunjuk cover up the head) what are religion are u?
Me : owhh this because we are muslim, we are Islam.
Ms plummer : where are u from? 
Me : malaysia, my country is situated in southeast asia.
Rupanya mereka bukanlah org tempatan , tetapi mereka jugak dari tempat lain.
Aku rasa sedih dan sayu kerana islam tidak sampai kepada mereka. Aku harap, dengan menjawab soalan mereka td, mereka dapat mengenali islam selepas ini lagi. InshaAllah.
So, lets take a nap. Penat dahh dok gelak n jalan sepanjang siang hari di seville td. 
Nnt sampai cordova ada byk lg kisah menarik boleh dikongsi, inshaAllah. 
Selamat berehat.

No comments:

Post a Comment