welcome

Sunday, February 8

Kisah winter break part 4

Masih lagi di dalam negara kecil uk di Gibraltar. Alhamdulilahseselai km menawan jabal thoriq. Alhamdulillah. Sekarang tgh berehat dan solat jamak takdim di masjid inrahim yg dibina oleh sultan saudi arabia.
Km memasuki ke gibraltar ini dengan hanya jalan kaki dari stesen bas ke border, dan passport dicheck disitu,. Rancangannya kami akan menaiki cable car untuk ke atas jabal thariq tapi memandangkan cable car tgh under mantainance skrg, so kita naik sewa kereta ke atas sahaja. Best tak best tu lain cerita tapi dah masuk uk nie lg la best, haha sebab negara idaman setiap impian aku kan? Huhu
Dengan membayar seorang 28 euro , km pun menaiki taxi sewaan ke atas sana, Alhamdulillah.driver nya cukup ramah dan byk ceritakan kpd km pasal gibratar dan banyak memuji britain jugak hehe biasa lahh, tp yg paling best, i love their accent, haha rasa mcm dok dlm cerita narnia dan harry potter pun ada gak, haha
Dari bawah km ke atas dapat lihat hampir seluruh pemandangan gibraltar secara keseluruhan. SubhanAllah hebat ciptaan Allah, hebat sehebatnya. Sungguh cantik pemandangan di sini. Km berhenti di check point pertama yg menceritakan ttg perang antara britain dan spanish dalam berebut gibraltar. Kawasan gibraltar yg strategik yg enjadi idaman semua kuasa besar, dan byk kuasa besar pernah menawan di sini sehinggalah gibraltar telah pun danditawan di bawah britain smpaiah sekarang.
Kawasan nie diberi nama the pilar of herecelus. Dari sini kita dapat lihat laut meditereanian dan lautan antlantik. Di sebelah sana dapat tgk morroco dan spain. Di tanah morrocco masih ada lagi kawasan milik spain yg menjadi strategik spain utk menawan kembali gibratar dari uk kelak, tapi wallahu alam benda tu bila akan berlaku. 
Kemudian km mendaki lagi ke atas dan km singgah di check point kedua iaitu st micheal cave. Cave yg terjadi akibat gerakkan bumi ke atas, boleh nampak gua batu kapur yg sgt cantik , dan sekarang gua itu dijadikan tempat persembahan opera teater kepada masyarakat tempatan. Di sana juga , km ada beli sedikit cenderehati buat keluarga dan kawan2. Ok sambung di next entry k. See u.

No comments:

Post a Comment