welcome

Sunday, January 24

Aku rasa

Sebenarnya trip aku bukan berhenti di Sinai, tapi kami terus ke Dahab lepas tu. Cuma aku rasa, dan aku bertanya diri sendiri, "sinai tu bukan kesalahan kami nk daki, bukan kami nak hebohkan kesusahan kami, atau nk tunjukkan apa2, tapi km hanya share pengalaman kami saja."
Mungkin pengalaman kita berbeza, so kita perlu terima pandangan dan cara org lain. Tak perlu pun condemn org lain, ckp aku pergi relax je, aku pergi mcm makan kacang je, dan macam2 lagi yg senang, tapi kita harus faham lain org lain cara penerimaan dan body stamina dia pun lain.
Sungguh, aku tak marah, tapi aku kecewa. Kalo kita tak suka akan satu keadaan tu, kita senyum dan senyap sudah, dan kita amik lah yg mana ada pengajaran tu.
Bagi aku org yg naik dengan begitu kudah tu, adalah org yg bertuah , aku jeles tau,sbb korang boleh rasa dengan tenaga sendiri, happy dan senangnya naik atas tu, sbb korang dapat hayati mcm mana nabi Musa as naik atas tu pun sendiri tapi saya takpasti dan wallahu 'alam lahh perasaan nabi tu bagaimana waktu tu.
 
Kenapa pilih sinai?
Semenanjung sinai, adalah antara semenanjung yang ada di mesir, yg memisah antara benua asia dan afrika , duduk antara dua selat , dan tempat nabi Musa as menerima wayu kitab taurat. Hebat kan?
So mana mungkin kita tak memilih untuk melawat tempat anbiya sebegini. Kita harus pergi nerjalan dan mengambil ibrah sebanyak mungkin , bukan sahaja kita menikmat suasana indah alam, tapi tengok dengan pandangan hati, ciptaan Allah, lukisanNya yang indah, tempat singgah manusia sebelum berjumpa dengan Nya. Maka, ucaplah subhanaAllah.

Di sepanjang perjalanan di sinai, kami singgah melawat makam nabi Soleh as dan makam nabi Harun as. Seterusnya berhadapan dngan makam nabi Harun as terdapat patung samiri penyembahan kaum yahudi yang nabi Musa tinggalkan mereka selama 40 hari. Patung tu hanya tinggal ukiran di batu.





Cari patung samiri tu? 

Kemudian, sepanjang perjalanan aku tidur, hahaha sampai dekat dahab, depan hotel pun tak mahu turun sbb terlalu penat sangat😢😂
Tu je cerita di sinai, mungkin nnt ada waktu , next entry cerita pasal Dahab pulak. InshaAllahh.

"Jika inginkan tarbiyah sehebat nabi Musa as, nanda harus daki Sinai"
"Sinai bukan tempat batu atau pelancongan, tapi tempat kita terima ujian, cabar diri, letakkan kita dalam kesusahan nabi dahulu dalam menempuh payah berdakwah di jalan Allah"
"Akhirat tu payah, dunia itu murah, sebab tu kalo penat, ingat balasan payah tu lagi indah"

No comments:

Post a Comment